Всесвітній день поширення інформації про аутизм

Posted by admin on 02.04.2024 in Архів новин |
  Діти з аутизмом та їх сильні сторони
У всьому світі 2 квітня одягають блакитне на знак підтримки людей з РАС. Це міжнародний день поширення інформації про аутизм Метою його створення є інформування про цей розлад, спростовування міфів навколо нього.
Це все заради того, аби кожен зміг зрозуміти аутизм, та створити оптимальні умови взаємодії, інклюзивний простір навколо.

💙 Усі люди – надзвичайно різні. Тож помилково вважати, що люди з аутизмом однакові. Аутизм – це спектр, де набір проявів дуже індивідуальний. Власне поняття «спектр» і вказує на різноманітність проявів розладу. Саме тому «аутизм» – це не обов’язково про «невербальність, неконтактність чи відчуженість». Батькам та спеціалістам варто звертати увагу і на сильні сторони прояву розладу. Когнітивні здібності дітей з РАС мають неабиякі перспективи розвитку: наприклад, у деяких випадках зустрічається чудова здатність до логічного мислення і хороша пам’ять.
💙Варто відзначити й такі риси характеру, що притаманні дітям з аутизмом як виняткова чесність та надійність, пунктуальність, прагнення дотримуватися правил і створювати навколо себе порядок та досконалість. Яскраве переживання почуття здивування та зацікавленості може наділити дитину з аутизмом рідкісним вмінням дивитися на світ у незвичний, новий спосіб – так само як і знаходити альтернативні шляхи розв’язання задач.
💙Чому це варто уваги та піклування?
Визначення та орієнтація на сильні сторони дитини  – вкрай важливий елемент будь-якого навчання. За наявності мотивації, діти з аутизмом можуть проявляти високий рівень концентрації уваги.
💙 Якщо впровадити активності для розвитку обраних вмінь в повсякденне життя, дитина матиме можливість вчитися, отримуючи задоволення від процесу і збільшуючи впевненість у своїх силах. Найбільш розвинені здібності та особистісні якості дитини визначатимуть в майбутньому її професійний шлях та добробут. У цьому контексті важливо згадати про систему раннього втручання та ранньої діагностики, що дозволяє раніше виявити та розпочати комплекс необхідних заходів для адаптації до навколишнього світу, спілкування, розвитку навичок та багато іншого.
💙 І пам’ятайте, що кожна особистість є унікальною.


Історія дня…

2 квітня відзначається всесвітній День Поширення Знань про Аутизм (англ. World Autism Awareness Day, WAAD). Генеральна Асамблея ООН підтримала ініціативу дружини еміра Катару, і від 2008 року цей день відзначається в цілому світі.

Відзначення Дня Поширення Знань про Аутизм має на меті підвищувати громадську свідомість щодо дитячого аутизму і є нагодою для глобального політичного залучення та міжнародної співпраці в цій галузі. Головні цілі включають збільшення потенціалу заспокоєння особливих потреб осіб, що страждають на аутизм, уможливлення розвитку індивідуальних талантів і здібностей та покращення доступу до опікунських послуг таким особам.

Згідно статистики, діагноз «аутизм» трапляється досить часто – один випадок на 100-160 дітей. Однак, ця цифра дуже приблизна. Частіше на аутизм страждають хлопчики, ніж дівчатка (приблизно у пропорції 4:1), але в дівчаток хвороба перебігає набагато складніше. Хоч дотепер не відомі головні причини аутизму, однак, відомо, що це – біологічно зумовлене порушення мозку, що розвивається. Аутизму неможливо виявити відразу після народження. Інколи розвиток дитини відбувається цілком нормально і лише орієнтовно після 36-го місяця життя відбувається відчуження і втрата здобутих умінь. Якщо діти, яким поставлено діагноз «аутизм» у 2-3 роки, пройдуть відповідну реабілітацію, то 80% з них уникнуть захворювання. Пізня діагностика значно ускладнює соціальну і реабілітаційну медичну допомогу. За розвиток аутизму не можна звинувачувати батьків, навпаки, саме вони становлять для дитини найважливішу опору в житті. Аутизму сьогодні не можна повністю вилікувати, однак, вчасна і активна реабілітація разом з медикаментозною підтримкою здатні забезпечити відносно нормальне функціонування людей з аутизмом у повсякденному житті.

Аутизм належить до групи загальних порушень розвитку. Деякі сфери дитячої психіки розвиваються відповідно до віку, інколи навіть з випередженням, а деякі різко уповільнюються. Це не означає, що дитина з аутизмом є розумово відсталою. Вона по-іншому сприймає світ – світло, образи, звуки, по-іншому відчуває дотик, запах, смак чи біль. Часто має проблеми з точним розумінням скерованих до неї висловлювань. Дитина реагує на шум, але ігнорує звернені до неї слова. Вона не бавиться зі своїми однолітками, у неї не формується прив’язаність до своїх батьків, гра в дитини з аутизмом завжди маніпулятивна (катати машинку туди-сюди та ін.). Діти з аутизмом не реагують на своє ім’я, уникають зорового контакту з іншими, часто не говорять взагалі. Ступінь аутизму може бути дуже різний – від тяжкого до легкого. Однак, його наслідки завжди дуже поважні.

Треба також зазначити, що діти з аутизмом нерідко володіють даром або талантом у тій чи іншій галузі мистецтва чи знань. Історія знала чимало прикладів, коли такі люди надихали своїх оточуючих, близьких і зовсім незнайомих.

Чи знаєте ви, що:

  • через аутизм потерпають 67 млн. людей у всьому світі?
  • малих пацієнтів, які потерпають через аутизм, нині більше, аніж дітей із діабетом,     раком та СНІДом?
  • не існує медичного способу виявлення та лікування аутизму? Однак рання діагностика й негайно розпочате лікування можуть значно поліпшити стан хворого.
  • багато великих математиків, науковців та фахівців з комп’ютерних технологій, які досягли значних професійних успіхів, страждали від аутичних розладів особистості? Яскравими прикладами є Ісаак Ньютон та Альберт Айнштайн. Серед відомих людей – Вінсент Ван Гог, Леонардо да Вінчі, Гаррі Труман, Авраам Лінкольн, Вуді Аллен, Боб Ділан, і багато інших. Досягнувши значних успіхів в кар’єрному рості, вони залишалися  суспільно та сімейно дезадаптованими у зв’язку з проблемами вербальної комунікації.  Сьогодні таким людям, незалежно від віку, можна допомогти.

Аутизм – це не вирок, це всього лише діагноз, своєчасне визначення якого в більшості випадків допомагає вчасно розпочати процеси реабілітації і адаптації.

Джерело: ЦПМСД № 3.


Додаткова інформація:

Розлади спектру аутизму (РСА) – це широкий спектр різних форм розладів, об’єднаних спільними характеристиками, а саме: труднощами у побудові соціальних стосунків, спілкуванні та особливою стереотипністю поведінки… (Центр здоров`я та розвитку “Коло сім`ї”)