Чи готовий першокласник до навчання?

Зовсім скоро настане день “х” для сотень тисяч батьків, коли улюблене чадо відправиться “гризти граніт науки”. Особливо нервують батьки першокласників, адже крім думок про витрати на форму, канцелярію і книги додаються терзання психологічного плану: “Чи зможе дитина засвоювати інформацію, чи готова вона до цього?”.

Взагалі, “готовність до школи” – це не окремі вміння та знання, а їх сукупність. Очевидно, що чим більше батьки займалися з дитиною до школи, тим вища ймовірність того, що з уважністю і старанністю у першокласника буде все в порядку. Однак, не менш важливий темперамент дитини та її соціальний розвиток. Психологи розробили критерії, за якими можна оцінити готовність дитини до навчання: мова йде про інтелектуальну, емоційну і соціальну зрілість.

Інтелектуальна зрілість визначається здатністю концентрувати увагу і вловлювати зв’язок між явищами. Підготована до школи дитина повинна:

– володіти основними поняттями орієнтації в просторі: розуміти і розрізняти де право / ліво і верх / низ, що таке великий / малий, що позначають прийменники в / з, на, під і т.д.); – розрізняти великі і малі літери;

– вміти класифікувати предмети і речі, визначати їх у групи. Наприклад, чітко відрізняти стілець від столу, шафи і ліжка, і при цьому знати, що все це – меблі. При цьому дитина повинна розуміти для чого саме служить той чи інший предмет: стілець – щоб сидіти, стіл – щоб їсти, а ліжко – щоб спати;

– ідентифікувати схожі і несхожі форми (тобто, відрізняти круги від квадратів, а пряму лінію від хвилястої);

– утримувати в пам’яті й виконувати як мінімум три вказівки. Наприклад: одягни тапки, вмийся, почисть зуби, витрись рушником, а потім принеси мені рушник;

– розмовляти виразно і зв’язно.

Емоційна зрілість у дошкільнят визначається старанністю і терплячістю. Правда, мало хто з батьків можуть похвалитися такою поведінкою свого чада. Втім, з психологічної точки зору, непосидючість – абсолютно нормальна риса маленької дитини. Як правило, малюкам дуже важко направити свою невгамовну енергію в мирне русло. Ще одна важлива риса, яка свідчить, що дитина готова до навчання – вміння вислухати співрозмовника, не перебиваючи. Зазвичай, батькам під силу взяти під контроль балакучість власного чада. Досить постійно нагадувати всезнайку про те, що при діалогах дуже важливо прислухатися до свого співрозмовника.

Соціальна зрілість малюків майже стовідсотково залежить від того, наскільки комунікабельні самі батьки. Якщо сім’я дружна і товариська, багато подорожує і ходить в гості, то і в їхньої дитини не повинно бути ніяких проблем з комунікацією.

Підготована до школи дитина без проблем знайомиться з однолітками і знаходить спільну мову з дорослими, а на вулиці не боїться відійти від мами або тата. Крім того, повідомлення про сімейні подорожі вона сприймає із захопленням і практично безболісно перебудовується зі звичайного ритму життя в “похідний”. Якщо у майбутнього першокласника є хобі – це ще одне свідчення особистості, яка починає формуватися. Адже захопленість і інтерес в тій чи іншій сфері – яскравий показник того, що дитина вже може визначати, що їй подобається і пояснити чому.

Одним з найяскравіших показників самостійності нащадка вважається вміння одягатися і взуватися без сторонньої допомоги. Вищий пілотаж – при цьому “знаходити спільну мову” з гудзиками, блискавками і шнурками.

А взагалі, як кажуть психологи, дітей, які відповідають всім параметрам зрілості перед вступом до школи, практично немає. У 6-7 років дитина ще дуже легко відволікається на різні подразники, будь то рух сусіда за партою або літаюча муха в класі. Різкі зміни в сприйнятті дитиною інформації відбуваються в 9-10-ти річному віці, саме тоді школярі вже можуть працювати довго й зосереджено.