Всеукраїнський науково-педагогічний проект “Інтелект України”

Posted by admin on 01.04.2015 in Проєкт "Інтелект України" |

Спеціалізована школа № 24 з 2015-2016 навчального року є учасником Всеукраїнського науково-педагогічного проекту “Інтелект України”.

Якщо ви вважаєте, що ваша дитина допитлива й розумна, якщо ви пов’язуєте майбутнє своєї дитини з інтелектуальною сферою – ми чекаємо на вас.

Упродовж другої половини ХХ сторіччя, а особливо на початку нинішнього, усі розвинені країни опікуються проблемою ідентифікації інтелектуально обдарованих дітей та молоді, створення для них спеціальної системи освіти, а також залучення талановитої молоді з інших країн через всілякого роду грантові й інші програми. На обдарованих учених та спеціалістів, можна сказати, полюють, бо кожен із них спроможний принести надзвичайну користь не лише певним компаніям, а й країні.

І в Україні розуміють необхідність виховувати інтелектуальну еліту нації. Над проблемою виявлення та виховання обдарованих дітей та молоді працювали вітчизняні вчені, є різні підходи до цього питання. Зокрема, певний час були популярними ідеї раннього розвитку, коли матеріал подається дитині в більш ранньому віці та в більших об’ємах.

В 2006 році команда провідних вчених Харкова на чолі з доктором педагогічних наук Гавриш І.В. запропонували до впровадження власну концепцію виявлення, виховання й навчання обдарованих дітей, яка розроблена на основі як власних напрацювань, так і передових і найбільш ефективних відповідних методик.

Сутність проекту полягає не в насиченні дитини поглибленими знаннями, а у набутті нею, перш за все, необхідних навичок роботи з інформацією, аналізу, гнучкого творчого мислення, самоконтролю та самооцінки, швидких реакцій,раціональної організації навчальної праці; розвитку пізнавальних процесів — сприйняття, пам’яті, мислення, уяви й уваги; розвитку якостей особистості школяра — цілеспрямованості, працелюбності, організованості, охайності, наполегливості, волі тощо.

Програма розроблялася таким чином, щоб врахувати вікові особливості учнів, не лише зберегти, а й збільшити їх інтерес до навчання. Завдяки міжпредметним зв’язкам, засобам наочності та відео матеріалам, об’єкт вивчення стає більш зрозумілим та цікавим. Для прикладу, якщо на уроці “Читання” діти вивчали оповідання про соловейка, то на уроці “Я і Україна” вони дізнаються про класову та видову приналежність цього птаха, спосіб життя, проглядають відео фрагмент з соловейком, чують його спів.

Додатково до загальношкільних предметів, програма яких спеціально адаптована, введені нові: “Навчаємося разом”, на якому діти розвивають пам’ять за спеціальними методиками, вчаться працювати з інформацією, та предмет “Еврика”, на якому учні розвивають творчі, винахідницькі якості, кмітливість, працюють над рішенням складних задач. Завдяки тому, що під час розробки й апробації програми проект мав медико-психолого-психіатричний супровід провідних вчених Інституту здоров’я школярів та підлітків Академії медичних наук України, вдалося побудувати програму так, щоб зберігати оптимальний баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого – втоми, втрати цікавості. Крім обов’язкових уроків фізичної культури, кілька разів впродовж кожного уроку учні беруть участь в музичних паузах з елементами фізичних вправ і танцювальних рухів, роблять вправи для очей, застосовують релаксуючі елементи.

За результатами, які демонструють учні проектних класів, Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України навчально-педагогічний проект “Інтелект України” рекомендовано до подальшого впровадження. На сьогодні діти з Київської, Харківської, Дніпропетровської областей та АРК Крим вже мають можливість навчатись у таких класах, є зацікавленість й інших регіонів України.

Сайт Всеукраїнського науково-педагогічного проекту “Інтелект України”: http://intellect-ukraine.org/


Популярні питання

* Чи зможуть діти, які навчались у молодшій школі в експериментальних класах, нормально адаптуватися до навчання за стандартною програмою у середній школі? Планується поширення проекту на середню та старшу школу?
Поширення програми на середню й старшу школу є обов’язковою умовою реалізації проекту “Інтелект України”. У кожній школі, яка є учасником науково-педагогічного проекту, школярі зможуть продовжити навчання за програмою “Інтелекту України” до випускного класу. У випадку ж переходу дитини з проектного класу до іншого, в т.ч. через сімейні обставини, переїзд тощо, дитина легко зможе увійти в навчальний процес і навіть з певною імовірністю матиме переваги, використовуючи набуті навички та вміння.
* Хто зможе замінити вчителя експериментального класу на час її хвороби або відсутності з інших причин? Наскільки повноцінною може бути така заміна?
В разі відсутності вчителя на декілька днів, його зможе замінити будь-який інший вчитель, а у випадку, коли передбачається відсутність на довший період, той вчитель, який його заміняє, проходить спеціальну підготовку з викладання предметів по програмі “Інтелект України”.
* Як дитина, що була відсутня в школі понад місяць через хворобу, може наздогнати однокласників за програмою “Інтелект України”?
При навчанні за будь-якою програмою, пропуск дитиною занять понад місяць є серйозною проблемою, для подолання якої необхідна допомога як вчителя так і батьків. За можливості занять вдома, учень забезпечується необхідними навчальними матеріалами, в тому числі, засобами наочності, дисками. Батьки, які перебувають з дитиною вдома, отримують консультацію вчителя. Після одужання учня, вчитель зобов’язаний приділити особливу увагу дитині з тим, щоб вона наздогнала своїх однокласників.
* Чи навчаються діти роботі на ПК у першому класі? Якщо так, то як саме проходять заняття? Якщо ні, то з якого класу передбачені уроки інформатики?
У першому класі робота з комп’ютером не передбачається. З другого класу вже планується введення дисципліни “Сходинка до інформатики”. Діти займатимуться в підгрупах, вивчатимуть принципи роботи з інформацією, повідомленнями, даними, навчаться елементарних операцій з текстами й графічними об’єктами, роботи в Інтернет і з електронною поштою, створенню невеликих презентацій та інше. Передбачається один урок на тиждень з безпосередньою роботою на ПК не більше 15 хвилин за урок.
* Моя дитина навчається в звичайному класі, але ми б хотіли перейти до проектного. Чому цього не можна зробити? Адміністрація школи нам відмовляє.
Справа в тому, що при  навчанні у проектних класах, використовуються спеціальні прийоми та методики. Якщо Ваша дитина з самого початку разом з іншими учнями не набула певних навичок, навіть індивідуальні заняття з вчителем не дозволять їй комфортно увійти у навчальний процес. За висновками фахівців, які здійснюють медико-психолого-психіатричний супровід проекту, перехід у проектні класи можливий не пізніше початку другої навчальної чверті. Інакше всі переваги навчання у проектному класі будуть нівельовані психологічним станом дитини, яка не зможе повноцінно увійти у навчальний процес і ефективно працювати на уроках нарівні з іншими учнями.